الرئيسية / الأخبار / الإعلامية أمل صبحي تكتب: “العدد في الليمون”

الإعلامية أمل صبحي تكتب: “العدد في الليمون”

“عايز تعيش مرتاح” خرّج شوية الكراكيب دي من أوضتّك الكراكيب مش اشياء فقط الإنزعاج اللى علي شكل أشخاص هو اهم كراكيب في حياتنا توترنا وتشعرنا بالإنزعاج، لأنهم ودائما يصدرون لك طاقة سلبية فأنت لا تراهم إلا اذًا كان عندهم ما يحتجونك فيه، او يدعون ليبررون لك ‘نشغالهم عنك، طيب اية المشكلة؟، المهم انهم كويسين بلا تصدير اى طاقة سلبية، رتّب أولوياتك وأهدافك، إمحى من حياتك كل حد يفكّر يوجعك أو يستنزف طاقتك أو يطفئ شغفك بالحياة، ركّز على إستعادة نفسك شوية، إمنحها الإهتمام الكبير اللى كان بيروح على الفاضي على ناس مقدّرتش مجهودك ولا وجودك، غَرْبِل علاقاتك أوّل بأوّل الأصيل في خانة المحترم في خانة الكريم في خانة الطيّبين في قلبك للأبد.

.وتأكد بعد كدة ان عددهم هيقل وكدة احسن أصل العدد في الليمون زى ما بيقولوا وانت مش رقم عشري انت رقم صحيح واللى وجودهم زي عدمه، ـطردهم بره قلبك وتفكيرك للأبد، خليهم علي الهامش في المنطقة الرمادية، أشطب من حياتك المُزيّفين اللى شكلهم ناعم جدًا من بره ولسانهم بينقّط عسل، لكن سواد القلب عندهم أنهار، ومصلحتهم اهم منك ومن الي خلفوق اصل انت في حياتهم سلمة ، محدش هيحزن لحزنك ولا هيبكي لِبكاك ، فرّح نفسك بشوية السنين اللى بقايلك في الدُنيا، إعرف قيمة نفسك وقيمة وقتك، وعاطفتك ومشاعرك ما يروحوش غير للى شاريين حُبّك بروحهم، كافئ نفسك من وقت للتاني بِـ حُسن إستيعابها مش بس بخروجة حلوة، ولا بأكلة بتحبها، لا كافئها بُحسن إختيار الناس اللى يستاهلوها بجد.

بالشخص اللى يستاهل في يوم من الأيام تقوله.. “إنتَ نفسي.. انت نفسي انت نفسي فداك روحي يا خد من عمري ويعطيلك”.

عن كامل محمود

شاهد أيضاً

وزير الرياضة يكريم سعد وحجاج في يوم التسامح العالمي

كتب-مصطفى عبد الناصر كرم الدكتور أشرف صبحي، وزير الشباب والرياضة، الدكتور محمود سعد، المدير الفني …

تعليق واحد

  1. د. مدحت مكاوى

    فعلاً .. وكان ليا بوست كوميدى قريب من هذا المعنى
    كنت أسعى للبحث عن علاقات مستقرة .. ادركت ان هناك علاقات بلا جدوى .. علاقات باهتة ومتأزمة .. فيها مضيعة للوقت مع شخصيات غير متوافقة تافهة وبلاستيكية .. فأتجهت لسماع حمو بيكا..
    ملحوظة : مين اللى مصور الصورة الرائعة دى .. 😂 يارب دايماً متألقة ويحيط بكل اللى يستاهلوا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.